Středa, 26 ledna, 2022
aktualne
Home Rady a Návody Do formy s kettlebellem

Do formy s kettlebellem

Cvičení s kettlebellem je zábavnou a velmi účinnou pohybovou aktivitou. Co je to vlastně kettlebell a jak cvičení s ním probíhá?

Co je kettlebell

Kettlebell je posilovací nářadí, které poznáte na první pohled dle specifického vzhledu. Má tvar koule s rukojetí. Někdy se proto tyto cvičební pomůcky nazývají kettlebell činky, neboť závaží se používá podobně jako klasická činka.

V našem podání jde o moderní cvičební prostředek. Mnoho z těch, kteří ho poctivě používají, však netuší, že kořeny kettlebellu sahají až do carského Ruska. Litinové kouli s madlem se tam říkalo girja nebo bulina.

V Rusku sloužily předchůdci novodobých kettlebellů pro výcvik policie, armády a speciálních jednotek, ale i coby sportovní pomůcka. Šlo i o rozšířený nástroj mezi cirkusáky.

I když tak první zmínky o podobném nářadí datujeme do 18. století, lze říci, že sportovní náčiní podobného typu se objevilo v jiných kulturách už o několik set let dříve. Jakéhosi prapředka dnešních kettlebellů znali též v Číně nebo v Japonsku.

Nynější pojmenování vychází z angličtiny, neboť činka svým tvarem připomíná konvici nebo čajník (kettle).

Jak cvičit s kettlebellem

Cvičení s touto pomůckou je velmi účinně. Zodpovědný je za to primárně onen specifický tvar, díky němuž má kettlebell předsunuté těžiště.

Cvičit s ním mohou profesionální sportovci, ale i úplní začátečníci. Vhodný je pro muže i pro ženy. Cvičit se s ním dá i v domácím prostředí, neboť je velice skladný. Zároveň je však mnohostranně využitelný a s jistou nadsázkou vám dokáže nahradit celou posilovnu.

Jde o univerzální nástroj na procvičení celého těla. S pomocí kettlebellu můžeme hubnout, ale i budovat si vyšší objem svalové hmoty a zvyšovat sílu či vytrvalost. V čase si navíc díky cvičení zvýšíte pohyblivost. Proto se využívá i pro rehabilitaci.

Při cvičení můžeme využít některé klasické cviky, které si jednoduše ztížíme o zátěž. Takto je možné zefektivnit například dřepy. Ale existuje i řada cviků zaměřených přímo na použití kettlebellu, například všestranný swing neboli švih.

Na co si dát pozor při nákupu kettlebellu

Vhodně vybraný kettlebell by měl mít především madlo, které je kvalitně zpracované, aby vám nezpůsobovalo odřeniny či jiná zranění. Úchop navíc nesmí být příliš široký, jinak se bude obtížně držet.

Vyhněte se raději plastovým kettlebellům, které jsou plněny cementem. K pořízení sice láká jejich nízká cena, nicméně plast vyklouzává z ruky a může i prasknout. Kovové kettlebelly se vyrábějí z litiny a jsou znatelně odolnější. Plastové kettlebelly jsou navíc oproti svým kovovým protějškům zbytečně rozměrnější.

Nejdůležitějším parametrem pro nákup kettlebellu je jeho hmotnost. Pro muže je to nejběžněji 16 kg, pro ženu by to mělo být cca o polovinu méně, tedy 8 kg. To však není úplně striktní pravidlo, rozhodněte se hlavně podle individuální fyzické kondice.

RELATED ARTICLES
- Reklama -SEO článek

Nejnovější články